2011. január 29., szombat

Zrínyi Miklós


Zrínyi Miklós és a barokk jellemzése

A barokk jellemzés

A 16. század második fele a végvárak (Pl.: Szigetvár) ostromával zajlott. Száz évvel később még
mindig itt tartózkodtak a török seregek. Zrínyi Miklós ezt soha nem nézte jó szemmel, minden
erejével küzdött ellenük. Mivel a Habsburgokra nem számíthatott a törökellenes harcokban ezért
egy önálló nemzeti hadsereget akart létrehozni. Ennek a hadseregnek a népszerűsítésére
példaképekre volt szüksége. Dédapja, a szigetvári hős erre a feladatra tökéletesen megfelelt. Ezért
1645 telén megírta A szigeti veszedelem című művét, ami Szigetvár 1566-os ostromát dolgozza fel.
A mű barokk stílusa felnagyítja a vár elvesztésének jelentőségét és az idősebb Zrínyi szerepét is.
Az író a főhőst a barokk kornak megfelelően ideális keresztényként írja le. Ennek jelei:
- Elismeri, és imádja Istent (”Nem-é én tetüled csináltattam földbül?”).
- Hirdeti a keresztény eszmét – helyesen és eredményesen csak Isten kegyelméből lehet (”S minden
világi jómat vettem kezedbül”, “Mert az én érdemem nálad annyit teszen, | Menny vizet kis fecske
szájába veszen”).
- Mártírságra való készség Isten és a haza érdekében: könyörög a mártírhalálért
Mindegyik jellemvonás megtalálható “Zrínyi imájá”-ban (2. ének), és ezek alapján mondhatjuk
Zrínyiről, hogy Krisztus katonája – atleta Christi.
-->

A hatodik énekben a levélben a várvédők vezére felmenti a királyt a felelősség alól, Szigetvár
elvesztését saját vállára veszi. Ez csak azért történhet meg, mert a barokk eposzban
megengedhetetlen, hogy a főhős ne legyen feltétlenül hűséges és lojális urához. Nem kérdőjelezheti
meg a királyi hatalom döntéseit ugyanúgy, mint ahogy Isten döntéseit sem.
Zrínyi, szemben Szulimánnal, és az iszlámmal, etikai és hitbéli magaslaton áll, a kereszténység
legtisztább lényegét képviseli. Ez egy fontos elem, hiszen a barokk kereszténységet az iszlám vallás
terjeszkedése fenyegeti, ezért a hősnek mindenképpen le kell győznie a gonoszt, a legfőbb
ellenséget, a másik ideológia, a másik vallás egyszemélyes megtestesítőjét: Szulimánt.
Az ellenség “legyőzéséhez” Zrínyinek az elméleti és a gyakorlati tudására is szüksége volt. Az író
Zrínyit emberfeletti erővel ruházta fel: “Száz törököt kézzel maga Zrínyi lever”, és ezt még fel is
nagyítja a szultán megölésével:

“Így mondván derékban ketté szakasztá,
Vérét és életét az földre bocsátá”
Zrínyi halála is az erejét mutatja: semmilyen élő ember nem tudja legyőzni, csupán egy ágyúgolyó,
amely letépi a fejét. Az író harc közben mutatja meg, hogy harcosaival milyen érzelmi közösséget
alkot, így mutatva be az ideális hadvezért, parancsnokot.
Közelharcban Zrínyit a hatalmas testi erő mellett leginkább a gyorsaság jellemezte. Ennek
kifejezésére (katonáival együtt) madártollat tűzött a fejére, így hasonlítva önnön sebességüket a
madarak gyorsaságához.
Szigeti Zrínyi Miklóst többször azonosítják a trójai várvédők vezérével – mindkettőjük rendkívül
erős, isteni támogatást kapnak, lelki és erkölcsi támaszt nyújtanak katonáiknak stb.). A Zrínyiről
szóló, a vitézi öntudat is bemutató epigramma is ezzel a hasonlattal indul:
“Mint Hector Trójának
Úgy én Szigetvárnak
Erős őrzője voltam;”
Az író valószínűleg tisztában lehetett dédapja foltos lelkiismeretével. Ennek a mű során többször is
hangot ad: “Mai nap szépíti minden elmúlt dolgunk”, “rút, mocskos vagyok”. Szigeti Zrínyi dicső
halálával mintegy jóvátette korábbi bűneit. A bűnbocsánathoz még hozzátartozik az az érzés, ami
már a második énekben meg lett fogalmazva: a végzet tudtának rémisztősége.
A Szigeti veszedelem főhőse a barokk eszközök révén olyannyira felnagyult, hogy nem csak a
múltban, hanem a jelenben is példakép lehet.

Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése