2011. január 29., szombat

görög líra, lírai műfajok


 
Görög Líra , lírai műfajok
A líra a három alapvető műnem egyike. A szó jelentése eredetileg héthúrú lanton előadott énekre
utal. A görög költészetben kezdetektől fogva két típusa alakult ki: a monodikus líra (egyénileg
mondott, egyéni érzelmet kifejező) és a kardal költészet (közösségi érvényű, közösen előadott).
Alapvető lírai műfajok:
1.) Dal:
Talán a legősibb lírai műfaj, leginkább megőrizte kapcsolatát a zenével és a tánccal. Többnyire
alapvető, egynemű (homogén) emberi érzelemnek (öröm, bánat) kifejezője.
Osztályozása:
1. szerzőiség szerint
a. népdal: Gyakori benne a virág és természet metaforika, melyeknek többnyire szimbolikus,
gyakran erotikus töltete van. Verselése ütemhangsúlyos, leggyakrabban felező nyolcas. Rímelése:
párosrím.
b. műdal:
Az európai költészettörténetben 2 jellegzetes típusa alakult ki:
1. Sanzon típusú: Erős dallamosság, hangulatiság jellemzi.
2. Lied típusú: Filozofikusabb, bölcseleti jellegű, az egyéni érzés a kimondás pillanatában
egyeteme- sül, általános értelművé válik (Goethe)
2. Témája szerint:
a. altatódal
b. bölcsődal
c. nászdal
d. munkadal



2.) Óda:
Ünnepélyes, magasztos hangú költemény. Akkor keletkezik, ha a költő akarata, szándéka, törekvése
megegyezik közösségével, közönségével, de születhet az elszigeteltség fájdalmas lélekállapotában
is; de nem születhet egyetemes érvényű, közösségi érdekű megvilágosodás, illumináció nélkül. A
legősibb költői eszközökhöz, stilisztikai és retorikai eszközökhöz szívesen visszanyúló műfaj. Az
ódában az érzelmi és gondolati elem egyensúlyt tart; az érzelem ereje emeli mind magasabbra a
gondolatot, az értelem pedig korlátok közé szorítja az érzelmet.
Az európai költészettörténetben két típusa alakult ki:
a.) Pindaroszi óda: Ünnepélyesebb, nyelvileg gazdagabb és zaklatottabb, érzelmileg gazdagabb.
b.) Horatiusi óda: Tanító, bölcseleti szándékú.
Az ún. klasszicista korok a horatiusi, a romantikus korok a pindaroszi ódát részesítették előnyben.
3.) Himnusz:
a.) Az óda műfajkörébe tartozó költemény. Az ódától vallásos tematikája, vallásos utalásai
különböztetik meg. Jellegzetes szerkezete már a görög himnuszköltészetben kialakult: A B A
szerkezet (A = odafordulás és megszólítás, a könyörgés tárgyának kifejtése; B = érvelés, a kérdés
részletezése, gyakran hivatkozás az isten, istenek tetteire, életére; A’= a kérés megismétlése). A
XVIII. század közepétől kezdve a vallásos tematikát az isten, istenek személyét gyakran elvont,
nemes eszme helyettesíti.
b.) Egy nemzet, egy közösség azonosságtudatát kifejező, jelképező ének.
4.) Rapszódia:
Az óda műfajkörébe tartozó lírai alkotás. Jellemzője, hogy a gondolati és érzelmi elemek
egyensúlya megbomlik; az érzelmi túlfűtöttségből származik belső feszültsége, a hangnem
izgatottsága. Ez gyakran a külső formában is megjelenik: váltakozó hosszúságú sorok, hiányos
mondatok stb. (pl.: Petőfi: Egy gondolat bánt engemet)
5.) Epigramma:
A görög költészetben minden disztichonban írt, feliratra szánt költemény. Mai értelemben
egy gondolat rövid, csattanós formában való kifejtése.
a.) Epitaphium: sírfelirat
b.) Xenia: irodalmi, művészeti tárgyú epigramma
6.) Elégia: a klasszikus antik poétikában minden epigrammánál hosszabb disztichonban írt
költemény tartalmi és hangnemi megkötöttség nélkül. A római költészetben Horatiusnál,
Tibullusnál, Propertiusnál már megjelenik a fájdalmas, lemondó hangulat, mely
későbbiekben a műfaj jellemzője lesz. Az újkori költészet és esztétikai gondolkodás
történetében Schiller 1795-ös A naiv és szentimentális költészetről című tanulmányában
fogalmazza meg az elégikus világlátás lényegét. E szerint elégia eszmény és valóság, ideál
és reál összeütközése a versben, s a fájdalmas, lemondó, borongós hangulatot az okozza,
hogy a valóság erősebbnek bizonyul az eszménynél. Az elégia értékesztétikai
megközelítésben köznapi mértéket meg nem haladó értékek hiányát vagy elvesztését
regisztrálja.
7.)
Ekloga:
Eredetileg pásztori környezetben játszódó, bukolikus költemény. A szó jelentése szemelvény, s arra
utal, hogy Vergilius pásztori költeményei közül tizet választott kiadásra. A műfaj atyja a görög
Theokritosz, akinél még valódi pásztorok dicsérik a természeti szépségeket, a vidéki életet.
Vergilius hősei már álruhás pásztorok, valójában költők, filozófusok, akik a jelennel szemben a múlt
vagy eljövendő aranykort idézik. Ezt a lehetőséget ismeri föl századunk harmincas éveinek második
felében Radnóti Miklós, s teszi a műfajt világképe legfontosabb hordozójává.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése