2011. január 29., szombat

Madách Imre : Az ember tragédiája

A keretszinek mufaji konvenciok, a torteneti szinek – bar kotodnek vilagfordito esemenyekhez –
egyeb helyszinek es tortenesek is elkepzelhetok lennenek. Soter Istvan felfogasaban Madach nem
tortenelmi leporellot akart elenk allitani, hanem a XIX. szazadi liberalizmus nagy eszmeinek sorsat,
alakulasat es jovojet akarta bemutatni, mely eszmek a nagy francia forradalom harmas jelszavaban
egyesulnek.
A torteneti szinek egymasutanisagat, belso logikajat a hegeli dialektika hatarozza meg – e szerint:
X. szin: tezis, az eszme szuletese; Adam rajong az uj eszmeert
(X+1). szin: az eszme megvalosulasa, a realizacio eltorzitja az eszmet, Adam kiabrandul az
eszmebol (antitezis)
(X+2). szin: Adam menekul az uj eszme elol kiabrandultsagaban, a szin vegen uj eszme jelenik
meg, melyert ujra rajong Adam
Az első három (keret)szín:
Az első harom szin es a 15. a keretszinek. Az I. szin a bibliai teremtes befejező reszet mutatja be.
Gabriel főangyal az Eszmet dicsőiti, mely letrehozta az anyagot es tert; Mihaly angyal az Erőt
dicseri, ami mozgast vitt az anyagba, es megteremtette az időt; Rafael pedig, a Josagert mond
hozsannat, amelynek koszonhető, hogy testte lett az anyag, es ontudatra ebredt az ember.
Lucifer ekkor meg főangyal, ellenszegulese miatt valik Satanna. Ő nem hodol be az Urnak, mert
mint mondja a „ tagadas ősi szelleme” , kezdettő fogva letezik őis, akar az Ur, hiszen minden
eszme magaba foglalja onnon tagadasat. Boldogsagnal a lehangolas, fenynel az arnyek, ketsegnel a
remeny, vagyis minden pozitivum mellett ott van a negativ ellenpont is. Lucifer ervelesei szerint a
vilag nem teleologikusan elrendezett egyedul csak az anyag letezik orokkevalo tulajdonsagokkal.
Az ember csupan Isten utanzoja.
A II. szinben megjelenik az elsőemberpar, akik teljes harmoniaban elnek a termeszettel, es
egymassal. Lucifernek azonban sikerul talalnia meg egy lazadot maga melle. Mig azonban Lucifer
lazadasaban rombolni kivan, addig Adam azert lazad, mert onmagaban is valami istenit erez.
Lucifer szavainak hatasara, szeretne sajat labara allni, valasztani jo es rossz kozott, sajat sorsa
iranyitojava valni. Eva azzal ervel, hogy az Ur biztos olyanna alkotta őet, hogy „etkes hajlam mas
fele ne vonjon”, ha pedig a bű szinten terveben all”, akkor nincs miert elitelje őet. Adam nem
varja meg, mig kiűik, maga hagyja el az edent, mert „degen mar, s kietlen ez a hely”.
A III. szinben mar nincs meg a harmonia a termeszettel, Eva az, aki az elveszett edent megprobalja
visszavarazsolni. Az Eden-nosztalgia kesőb is, Evaval kapcsolatban kerul elő Adam szavai
„nmagam levek enistenemme”, vagyis kezebe veszi sorsa iranyitasat, a sajat labara all.
Adam azzal a hittel vag neki a tortenelemnek, hogy az ember es a vilag vegtelen ertekek forrasa,
sajat labunkra allva ezeket megvalosithatjuk. Lucifer pedig ezeket az ertekeket akarja lerombolni,
bebizonyitani Adamnak, hogy letezes ertektelen, az anyag, a bű, es a rossz mindenhato. Ilyen
előmenyek utan vagnak neki a tortenelemnek, a 11 alomjelenetnek.


Történeti színek
4. szin – Egyiptom:
A nyito–uralkodo eszme es gyakorlat a “milliok egy miatt” elv. Adam ebbol abrandul ki Eva
szavaira, s az “egy milliok miatt” elv jegyeben folszabaditja a rabszolgakat.
5. szin –Athen:
A szabadsag es egyenloseg eszme gyakorlata az atheni demokraciaban. Madach a XIX. szazad
felelos liberalis gondolkodoinak legfobb dilemmajat veti fel, amennyiben a szabadsag es
egyenloseg kolcsonosen kioltja egymast, az egyenloseg neveben a tomegre raruhazott szabadsag
onmaga parodiajara valtoztatja a demokraciat, hiszen a tomeg a demagogok befolyasa ala kerul,
annak a velemenyet szajkozza, aki utoljara szolt, vagy aki kozvetlen erdekeit harsogja. Ellentetbe
kerul az egyen es a tomeg is; az egy mindenkiert heroikus magatartasformaja eppugy termeketlen –mert megbukik a tomeg ertetlensegen – mint a mindenki egyert abszolutizmus.
6. szin –Roma:
Adam kiabrandulva az eszme es megvalosulas tragikus ellentmondasabol az elvezetek vilagaba
menekul. A hedonizmus azonban nem gondolati, hanem moralis zsakutca. A boldogsag, az
eszmenyek vilagara Eva emlekezteti, felidezve a Paradicsomot. A moralis tehetetlensegbol, az
eszmektol valo elfordulasbol Peter apostol megjelenese lenditi ki. Az uj eszme, a keresztenyseg
altal kepviselt szeretet, illetve testveriseg lenne hivatott arra, hogy fololdja es perspektivat adjon a
szabadsag es egyenloseg antitezisenek.
7. szin –Konstantinapoly:
A keresztenyseg gyakorlata nem igazolja vissza Adam lelkesedeset. Dogmatikai vitak takarjak el a
szeretet gyakorlatat. Madach peldaja az egy ‘i’ miatt tortenetileg mar elobb lejatszodott. A dogmava
merevedett, vallasi haborukba torkollo kereszteny vallas ellehetetleniti az egyeni boldogsagot is. Az
elozo szin vegen megjelent keresztbol a gyulolet es meg nem ertes jelkepe lett.
8. szin –Praga I:
Adam ujra menekul, ezuttal a tudomanyok aszkezisebe. Kepler az eg titkait kutatja, kozben a
mindennapos megelhetes gondjaival kuszkodve horoszkopokat gyart, hogy felesege anyagi igenyeit
kielegitse. A szin vegen Adam alomba merul.
9. szin –Parizs:
Az eddig megfigyelt es uralkodo eszmek egyutt jelennek meg a forradalom jelszavaban. Az
ellentmondas azonban feloldhatatlannak latszik az eszmek kozott, a gyakorlat eltorzitja a
legnemesebb ideakat is. A forradalmi terror folfalja sajat gyermekeit, eppugy, mint az atheni
demokracia koraban, onjelolt nepvezerek csufitjak el a jelszot.
10. szin –Praga II:
A szin legfontosabb tanulsagat a felutes hozza, mely ertelmezi az alom az alomban tortenteket.
Parizsra visszaemlekezve Adam nem abrandul ki, egyszerre latja az esemeny “bunet es erenyet”. A
hagyomanyos ertelmezes szerint Madach hitet tesz ezzel a ’48-as forradalom mellett is,
megvaloszinubben a liberalizmus eszmerendszere mellett all ki.
11. szin –London:
A jelen szine, a liberalizmus gyozelme, pontosabban az eszmerendszerbol a szabadsageszme
realizacioja, ahol majd minden kulso vagy belso ero es kenyszer nelkul “majd az elet korlatozza
onmagat”. A szabadverseny vilaga ez, a kuzdelem a letert elv megvalosulasa, ahol egyetlen
ertekmero a penz, amelyen nemcsak arut, hanem eszmet es erzelmet is lehet vasarolni. A Madach
altal abrazolt vilag a technokracia es indusztria vilaga, a masodik vilag, mely elszakadt az erkolcsi
torvenyek vilagatol. A tragikus felismeres, hogy az elet onmagaban keptelen szabalyozni onmagat, a
szabadsag korlatok nelkul onmagat szamolja fel, s vezet el az elet ertelmetlensegenek
felismeresehez. Ezt jelzi emblematikusan es jelkepesen a szin vegen a halaltanc. Csak egyedul Eva
az, aki tullep a siron, hiszen o ellentmondasos noi mivoltaban is a kolteszet es az ifjusag jelkepe.
12. szin –Falanszter:
Ha a vegtelenne tagitott tarsadalmi szabadsag nem volt kepes korlatozni az eletet, jogos igeny merul
fel, hogy az esszeruseg es a racio szabja meg a hatarokat. Az utopia, a tokeletes vilag, a teremtes
korrekcioja logikusan no ki a liberalizmus eszmerendszerebol, feloldhatatlannak tuno
ellentmondasaibol. Madach elsosorban Fourier utopiajat jeleniti meg, aholis a racio iranyitja az
eletet. A jozan esz uralma azonban szuksegszeruen leszukiti es elszurkiti a sokszinu es gazdag
eletet, kizarja belole mindazt, ami a racion innen vagy tul van: a muveszetet, az erzelmeket, az
emberi vonzalmat. A rend neveben foladott szabadsag leveszi ugyan az ember vallarol az egyeni
dontes es felelosseg terhet, de meg is fosztja mindattol, ami emberive teszi az eletet. Eppugy a
haszonelvuseg uralkodik, mint a londoni szinben, de most nem individualis szinten, hanem egy
kozponti akaratnak alarendelve.
13. szin –Az ur:
A kulonbozo megvalosult es lehetseges tarsadalmi formaciokbol kiabrandulva Adam az emberi
szabadsag, szabad akarat vegso bizonyitekat keresve ki akar szakadni a foldi vilagbol. A problema
antropologiai szinten vetodik fel, hiszen a test kiszakadasa egyuttal annak pusztulasat is magaval
hozza, es Adam szamara annak felismereset, hogy az emberi szabadsagnak nem csupan tarsadalmi,
hanem termeszeti hatarai is vannak; s a termeszeti determinaltsag ugyanakkor meg is vedi Adamot a
pusztulastol. A Fold Szellem szavara Adamban eloszor vetodik fel a cel es kuzdelem kettossegenek
problemaja, melyben Adam –elolegezve a 15. szin tanulsagat –a kuzdelem fontossagat hirdeti.
14. szin –Hoval, jeggel boritott, hegyes, fatlan vilag:
Ember es termeszet viszonyat abrazolja Madach, az elso es masodik vilag kuzdelmenek
vegeredmenyet, a termeszet gyozelmet az ember felett. Az ember elveszti emberarcat, kuzdelme
inkabb a megelhetesert folyik, a darwini–penceri kuzdelem a letert elv ember es termeszet
viszonyaban jelentkezik, elorevetitve az ember vereseget, hiszen “sok az eszkimo es keves a foka”,
“homo homini lupus”.
A XIX. szazadi termeszettudomanyos es filozofiai eszmek hatasa es jelentkezese a tragediaban
Filozófiai hatások
1.) Hegel: a dialektika elve, mint kulsodleges szervezoero, illetve mint egyik megoldasi lehetoseg
az ellentmondasok feloldasara. Hegel felfogasaban ugyanis szabadsag es meghatarozottsag nem
egymast kizaro hanem egymast feltetelezo fogalmak. Azaz az ember szabad, de nem korlatok nelkul
az, termeszeti, antropologiai es szocialis meghatarozottsaga egyutt jar szabad voltaval.
Tragediaertelmezesek
2.) A legfobb problema a vilag alakithatosaganak illetve determinaltsaganak kerdese. Az emberi
szabadsag illetve szabad akarat korlatlanul ervenyesulhet-e a vilagban es a tortenelemben, vagy a
termeszeti torvenyek determinizmusanak rabja csupan. Adam a romantikus liberalizmus
titanfelfogasanak (=nagyember kultuszanak) eszmejet kepviseli el-ellankadva ugyan, de a XIV. szin
borzalmaig hisz a celelvu fejlodesben, a vilag alakithatosagaban. Lucifer a pozitivizmus
meghatarozottsagtanat kepviseli, a termeszeti, tudomanyos es lelektani determinizmust. A tragedia
valasza az antitezisre a kritikai kiegyenlitodes lehetosege, a szabadsag es determinizmus
ellentmondasat feloldo hegeli valasz.
3.) Madach logikusan es kovetkezetesen viszi vegig a polgari liberalizmus nagy eszmeinek
kialakitasat a multban, uralomra jutasat a jelenben, s tragikus ellentmondasainak lehetseges
kovetkezmenyeit a jovoben. Ehhez kapcsolja a termeszetbol, a teremtett vilagbol, az isteni
gondviseles vilagabol a racio segitsegevel kiszakado ember tragikus sorsanak elemzeset, mely
szuksegszeruen vezet ember es termeszet antiteziseig, a termeszeti vegzet gyozelmeig az emberi
vilag folott.
4.) A mu tortenetbolcseleti vonulatat a korkorosseg es teleologikussag vitaja hatarozza meg, s a mu
mindkettore meggyozo peldakat hoz.
5.) A harom szereplo kozul Adam es Lucifer a hegeli dialektika ket agat kepviseli, s ennek
megfeleloen – a torteneti szinekben mutatott emberi alakjuk ellenere is – inkabb tezisfigurak,
eszmehordozok. A hegeli triad (tezis U antitezis ? szintezis) logikajanak megfeleloen Eva
kiegyenlito szerepet tolt be sokarcusagaval, az egymast koveto szinekben egymasnak ellentmondo
jellemvonasaival az elet es termeszet sokarcusagat es sokfeleseget jelkepezi.

LETÖLTHETŐ TÉTELEK :

Madách Imre : Az ember tragédiája
Madách Imre : életpálya, munkássága

Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom

A színek kiválasztása

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése