2011. január 29., szombat

Kölcsey Ferenc


 
Hymnus (A magyar nép zivataros századaiból)

Kölcsey Ferenc1823. január 22-én, Csekén írta első nemzeti versünket. A költő szemléletében
először 1817 után jelennek meg a romantikus jegyek, a haza, a nemzet, a múlt tematizálása. Egy
közösség – a magyar nép – részeként értelmezi önmagát, mint költőt, és legfontosabb feladatának az
eszményi, erkölcsileg tökéletes közösség megteremtését tartja.
A cím megjelöli a vers műfaját, előre jelzi a műfaj sajátosságait; a megszólaló beszédhelyzetét és a
vers retorikai felépítését. Az alcím a címre utal vissza, és előrevetíti, hogy egy szerepverssel van
dolgunk, mivel a Hymnus eredetét a zivataros századokba, a múltba vetíti.
A vers beszélője egyfajta prófétaként, prédikátorként beszél, aki Istenhez szól, Istentől kéri, hogy
kegyelmezzen meg a magyar népnek, szabadítsa meg szenvedéseitől. Isten és a magyar nép között
próbál közvetíteni, megpróbálja Istent befolyásolni. Be akarja bizonyítani, hogy megbűnhődte
minden bűnét, rászolgált már az isteni kegyelemre a magyar nép.
Istent tartja a történelem mozgatójának, szinte az Ószövetség Istenét idézi, és úgy gondolja, Isten
szemében a legfontosabb az erkölcs, tehát Isten döntése a magyarok erkölcsi magatartásától függ.
Az Isteni kegyelem végső jele pedig a szabadságban nyilvánul meg.


Ez a fajta beszédhelyzet a reformáció irodalmában volt igazán jellemző, a zsoltárköltészetben és a
barokk irodalomban is jelen van.
Történetszemlélete erősen valláserkölcsi alapú, a bűn-bűnhődés- Isteni kegyelem hármasságára
épül. A magyarság bűneit konkrétan nem nevezi meg, de a történelmi hagyományokat ismerve ezek
leginkább az egység, az összefogás teljes hiánya, az Istentől való elfordulás, és erkölcsök
meggyengülése.
Ezért gyúlt harag Isten keblében, és sújtja a magyar népet a zivataros századokkal, a sok-sok
szenvedéssel. De a vers beszélője úgy gondolja, már “megbűnhődtük bűneinket”, kegyelmet, áldást
és a vers végén szánalmat kér Istentől. A végső Isteni kegyelemnek pedig jellegzetesen romantikus
módon a szabadságot tartja; Petőfinél találkozhatunk később a szabadság, a teljesség ilyen mitikus
módon való szemléletével.
Retorikailag is hűen követi a himnusz műfaji sajátosságait, tehát a vers beszélője megszólítja Istent,
majd megfogalmazza a hozzá intézett kérését; áldja meg a magyar népet. Ezután érvel, miért is
érdemelte már ki a magyarság az isteni kegyelmet. Megjeleníti Isten és a közösség harmonikus
viszonyát; a honfoglalás korát, a letelepedést, a magyar nemzet virágzásának időszakát, melyek a
mind-mind a romantikában visszatérő motívumok. Majd felsorolja szenvedéseket, megmutatja a
pusztulás, a romlás képeit. Ekkor a beszédhelyzetben egy éles váltás következik be, “elfordul”
Istentől, és a hazát szólítja meg, hozzá intézi szavait, egyfajta élőlénnyé, szinte a közösségtől
független létezővé teszi, így az ellene elkövetett bűnök csak még súlyosabbnak tűnnek (ez a
szemlélet a később megszülető Zrínyi versekben még erőteljesebben megjelenik). Végül
lezárásképpen ismét megszólítja Istent, és megismétli a kérését, de ekkor már módosítva; áldás
helyett szánalmat kér. Ez az elbizonytalanodásra utal, ő maga sem biztos benne teljesen, hogy itt
van-e már valóban az Isteni kegyelem ideje, így inkább megalázkodik, megbánja a közösség bűneit.
A megszólítás variatív módon történő megismétlése miatt a lezárásban a vers szerkezetileg keretes
versnek, egy lezárt egésznek tekinthető.
A vers kezdetén a múltba tekint, és folyamatosan változik át a beszélő jelenébe. De a jelenben is
folytatódik a szenvedések sora, tehát a múlt, a bűnhődés nem lezárt folyamat; a múlt és a jelen nem
válik el egymástól élesen.
Object 1
át tekintve az első két részben az elégikus pátosz, a magasztos hangsúly határozottan megjelenik,
majd a vers intenzitásbéli csúcspontján, az 5. és 6. versszakban ez a patetikus hangnem tragikussá
válik.
A költő nemzetfogalmát szemlélve azt tapasztalhatjuk, hogy a magyarság, mint a mai értelemben
vett kulturális, nyelvi közösség, és, amikor a múltat tekinti, a nemesi nemzetfogalom is megjelenik
(ennek jelképei: Bendegúz, Árpád, Mátyás).
A mű erősen metaforizált, a magyarság múltja és a szenvedések sora mind egy-egy, ellentétes
tartalmú képben villannak fel. A vers beszélője, mint a közösség része, úgy véli, hogy a közösség
érti ezeket az utalásokat.
Nyelvezetét, verselését tekintve erőteljesen archaikus (még sokszor a 19. század számára is).
Mondatszerkesztése teljesen romantikus, bonyolult szintaktikai viszonyokat használ. Lejtése
trochaikus, egyszerűen, tudatosan szerkesztett rímelése van. Ezek előzményei már Zrínyinél és
Berzsenyinél is megtalálhatók.
Hamar válik nemzeti versünkké, de Vörösmarty Szózat című műve sokáig elsőbbséget élvez a
Hymnus-szal szemben. Igazi népszerűségét akkor nyeri el, amikor 1844-ben Erkel Ferenc
megzenésíti, majd 1848-tól már első versünkként tartjuk számon


Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése