2011. január 29., szombat

Berzsenyi Dániel tétel




A mű első változata 1796-ban keletkezett, végső formáját 1810-ben nyerte el.
A témát illetően kaphatott ösztönzést Horatiustól, tőle kölcsönözte a strófaszerkezetet is (alkaioszi).
A vers szervezőelve: két idősíkot szembesít egymással – - múlt és jelen képei sorjáznak.
Kulcsszava: az erkölcs – a régi (tiszta) és a mostani (megromlott). Ez az oka a nemzet
hanyatlásának.
I. 1.vsz.
Már az első sor megszólítása (”Romlásnak indult hajdan erős magyar”) kijelöli a témát:
most és jelen szembeállítását.
A szemrehányó két kérdés figyelmeztet a jelen magyarjainak felelősségére.
(Nem látod… Nem látod…?)
II. 2-6.vsz.
Majd a múlt képei következnek 5 versszakon keresztül:
A múltból dicső, értékes példákat sorol fel – kp.i motívuma Buda várának helyt állása–


A múlt vérzivataros volt, külső és belső harcoktól terhes, Budáért sok vér hullt, nem volt könnyű, de
a vár ellenállt az ostromoknak, tatárnak, töröknek, belső pártviszályoknak, testvérharcoknak
(ezerszer véreidet magad tiportad, sok ádáz ostrom, vad tatár, ostromló török, Zápolya öldöklő
százada, szent rokonvérbe feresztő…) – mert az erkölcs még a régi volt.
A témát a 11-13.vsz-ban folytatja.
Büszke öntudattal – patetikusan – sorolja a múlt dicső nagyjainak nevét: Attila, Árpád
A múlt a kemény helytállás, a tiszta, nemes erkölcs, a harcra és tettre kész, serény magyarság
szimbólumává válik.
III. 7-10. vsz
Mindezek ellenpólusaként hangzik fel a komor tölgy-hasonlat: a jelen a lassú halál, a pusztulás
kora.
Mindennek okaiként a következőket hozza fel:
- belső gyengeség
- a jelen elpuhult nemzedéke
- a tiszta erkölcs hiánya
- a henyeség
- a nyelv feledése, idegenek majmolása
IV. 13-14.vsz.
A szerehányó hang elégikusra vált:
fájdalmasan kiált fel, amikor a történelem, a sors kiszámíthatatlan körforgásáról ír.
Ez teszi a hajdani nagyot (Ilion, Karthago, Babylon) semmivé – s ezzel a nemzethalál vízióját vetíti
előre.
Befejezése pesszimista.
Hangnem: A versben mindvégig megtartja a prófétai szerepet, hangnemet.
E/2. személyben int, figyelmeztet, kárhoztat.
Klasszicista és romantika felé mutató vonásai:
- A műben nagy számban fordulnak elő a klasszicizáló, antik műveltségre utaló kifejezések
(sybarita, Herkules, Ilion stb.)
Erre utal a versforma is (alkaioszi stófák).
- Ám a romantika felé mutat az erőteljes nyelv (”energiás szavak”),
a romantikus túlzások,
a meghökkentő metaforák.

TÉTELEK LETÖLTÉSE:

Berzsenyi Dániel : A magyarokhoz elemzés
Berzsenyi Dániel : Életpálya
Berzsenyi Dániel : Verselemzések


Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom 2011

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése