2011. január 29., szombat

Shakespeare



Rómeó és Júlia

JULIA, a kamaszhosno
A szinhazi gyakorlatban a dramai szende -naiva – jatssza, noha jellemenek meghatarozoja nem a
szende naivitas, inkabb a szenvedely es a jozansag egyutteseben megnyilvanulo bator oszinteseg.
Dramaturgiai elokepet Shakespeare- vigjatek szellemes es temperamentumos hosnoiben
kereshetjuk, akik devaj intelligenciaval iranyitjak az epekedo- csapongo ferfiak vagyait csakugy,
mint onnon hűsegesen erzo szivuket.
Julia leteleme mas: nem a tarsasag, hanem a maganelet, nem az udvarlas cselszoveny, hanem a
szerelmes lelek tortenete. Ami egyszersmind felnoves- tortenet: gyermeklany az elragadtatasok es
megprobaltatasok soran kuzdeni es aldozni kepes asszonnya erik. A Shakespeare- tragedia
szinpadan Desdemona fog majd a nyomaba lepni.
ROMEO, a kamaszhos
A szinhazi gyakorlatban az amorozo -hosszerelmes- jatssza, pedig polgar: mint szerelmese o is a
polgari hazassag hose es martirja. Az atlagossag poezise dicsoul meg benne. Szerepe a Juliaenal
nagyobb es cselekmenyesebb, de figuraja halvanyabb, egyenisege arnyaltabb.


Dramaturgiai
elokepei, a korai Shakespeare-vigjatek derek fiui, nem foszereplok. Fohosse a viszonzott szerelem
csodaja avatja. Erzelmeit kovetve impulzivan cselekszik, nem tragikus alkat. De a helyzetei
tragikusak: ketertelműek. Az osztatlan szemelyiseg kettos tukorben latszik: ha az ellentmondasba
belelatnak, ha tudata kettehasadna, tragikus jellem lenne. De nem er ra itelni a helyzeteit: eleg, ha
megelni tudja oket, ameddig elhet. A gyors helyzetvaltozasok koran erlelik melazo aranyifjubol
felelosseget viselo felnotte (hazasemberre, gyilkossa, bujdosova), nos igy tapasztalattal toltekezve,
de megis fiatalos telhetetlenseggel olelheti magahoz halalat. A nyomaba lepo tragediahosok –
Brutus, Hamlet, Othello – tipusanak eppannyira ellentetei, mint folytatasai.
MERCUTIO, a trefamester
Ez a sziporkazoan szellemes, nyughatatlan ifju – titan – tipus a divat diktatora es kritikusa, a korai
Shakespeare-vigjatekban (pl. a Lovatett lovagok -ban) fohoskent tundokol. Itt karakterszerepre
korlatozva fokent maganszamokkal paradezik a szerelem bűvos koren kivul. Helyzete, mint jelleme
es sorsa, paradox: o a Kebelbarat, aki baratja szivenek bizalmasa megsem lehet; a komedia
megtestesult szelleme, s igy korai vesztevel a tragedia visszavonhatatlansagat peldazza. Halala a
cselekmeny fordulopontja, s egyben a fiatal lelek sotet titkanak sejtetoje. Hiszterikusan tulhevitett
komikus dikcioja es hűvos elmejatekanak tragikus celtalansaga olyan belso ellentmondast
dramatizal, amivel a drama – egyelore – nem tud mit kezdeni. Talanyos vegzete Hamlet sorsaban
kap feladatot es ertelmet.
TYBALT, a bajkevero
Szinhazi szerepe szerint o az intrikus (a kartekony cselszovo). Tevekenysege valoban kart okoz, de
nem alattomosan; nem vezetik onzo es aljas inditekok. Eppoly atszellemulten idealista, mint
Romeo, csak ellenkezo elojellel: becsulet – felto, verszomjas gyűlolet megszallottja. Rejtely, hogy
fiatal letere miert kotelezi el magat az “osi” harcnak, ami az oregek kozt mar lanyhuloban van.
Talan mert keresi a helyet, a szerepet, a szemelyazonossagat, mint a tobbi fiatal. Oldoklo indulata
eletkori sajatsag, erzelmi es egzisztencialis bizonytalansag tunete. Mint Mercutio izgagasaga, ez is
rejtetten ongyilkos tendenciaju.
PARIS, a ferjjelolt
Az atyai tekintelyuralommal szovetkezo, magabiztosan agressziv, onjeloltkero, szerelmi komedia
hagyomanyos intrikusa, rendszerint idosebb ember. Itt: a balvegzetűifju csillagok egyike, delceg
grofcsemete, akit elszurkit, koraven erdektelensegre karhoztat az elleneben felragyogo igazi
szerelem. Szerencsetlensege, hogy –bar a maga modjan o is szerelmes –errol a szerelemrol semmit
sem tud, s igy meg vetelytars sem lehet, csak kellemetlen betolakodo. Megfontolt celratorese a
tragedia erotereben eppoly gyilkos hatasu, mint nemzedektarsainak szertelensege: halalt hoz
masokra, es halalba visz. A prozai eletgyakorlat kepviseloje halalaval er celt; koltoi jelkepkent
bekerulhet a szerelmi hazassag aldozatai koze.
BENVOLIO, a jofiu
A komikai fogantatasu aranyifjak egyike, mindjuk kozott a legkevesbe csillogo. Beszedes neveben
jelzett szelid joszandekan tul jelleme alig van; inkabb csak szinpadi funkciot tolt be: mint
egyutterzo, egyutt-mokazo barat, erdeklodo hallgato, becsuletes hirnok.
ESCALUS, Verona hercege
Tisztsege, mit tobbnyire a Shakespeare-komediaban, affele fabol vaskarika: polgarvaros hűerura.
Hivatala szerint a kozrend orzoje es a civilizalt racio letetemenyese. Partatlan felulallasat jelzi, hogy
mig egyik rokona (Mercutio) Montague-parti, masik (Paris) a Capulet-hazhoz huz. Egyensulyozo
igyekezete teljhatalma ellenere is tehetetlen, mivel a fiatalok dramajaban az idosebbek csak
epizodistak lehetnek, nem sorsmeghatarozok.
Julia dajkaja ( a mindenttudo szerelmi kozbenjaro)
Alakja ( a Keritono ) a klasszikus komediabol kerult az olasz novellaba, melynek jellegtelen
mellekszereploje itt pompas karakterre valik, hogy humoros kozjatekaival ellensulyozza a tragediat.
CSerfes szerepeben Mercutio parja , de vele ellentetben a szerelem belso korehez tartozik. O
kepviseli a komikum hatarain belul a valosagrol mindent tudo eletvidam testiseget. Igy lesz ”
praktikus” tanacsaval vegul a szerelem aruloja,akit megvetessel maga mogott hagy a vegzetebe
indulo Julia.
Lorinc barat ( a tudos lelkiatya )
Ot a magasztos erkolcsi elvek es a tavlati celok vezetik. Vigjatek -figuraja, mint a Hercege , komoly
es tiszteletre melto. Onzetlenul nemes inditeku cselszoves mestere humanista termeszetbuvar, az
emberi lelek humorral megaldott ismeroje. Hogy lepest tartson a vegzettel,mind ketsegbeesettebb
eszkozokhoz kenytelen folyamodni, vegul megfutamodik elole, es o is magara hagyja Juliat.
Capulet es Capuletne ( a komikus apa es a protokollaris anya )
Gondos szulok, csak eppen hirtelen felnott gyermekuk eletenek tavoli iranyitoi.Capuletne a
szerelmes Julia szamara elfasult, kozombos idegen.Capulet szinesebb es valtozatosabb epizodista:
kedelyes vensegbol zord atyava, majd gyasz-sujtotta aggastyanna valtozik.
Montague es Montague-ne ( az arnyek- szulok )
Montague csak engesztelhetetlen es tanacstalan venember,Montague- ne “csak” belehal banataba.A
felnott fiu mogott homalyba vesz a regi otthon: lassunk ebben is szimbolumot?
Patikarius ( a halal zugarusa )
Kozepkori modon emblematikus halal-figura: a mereg es az arany allegorikus azonossagara
emlekeztet.
Peter, Samson, Gergely ( a Montague-haz komikus szolgai )
Mivel a darab tragedia nem tudnak kibontakozni. CSak Peter, a Dajka kiseroje juthat nemi humoros
epizodszerephez.
Baltazar, Abraham ( a Montague- haz komikus szolgai )
Nincs jellemuk, csak alkalmi funkciojuk. Abrahamnak nyoma vesz az elso jelenet utan, Baltazar
szerepe a hirvivesre korlatozodik.

LETÖLTHETŐ TÉTELEK :

Rómeó és Júlia szereplők jellemzése
Rómeó és Júlia elemzés
Shakespeare életpályája, munkássága

Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése