2011. január 29., szombat

Dante : Isteni színjáték


Az Isteni színjáték elemzése: A Pokolban nyerik el a földi bűnök, gonoszságok büntetésüket. A
meghalt bűnösök itt szenvednek, bár valódi testük fent, a földben van. A mű hőse érdeklődő
kíváncsisággal járja a kárhozottak birodalmát, mindent tudni szeretne. Kutatja a híres embereket,
elsősorban honfitársaival, “latinokkal” szeretne találkozni. Hírt akar vinni róluk az élőknek, hogy
figyelmeztesse földi kortársait a bűnök riasztó következményeire. Elismeri a büntetés jogosságát, de
részvétet, szánalmat kelt szívében a sokfajta szenvedés. Paolo és Francesca történetét hallva ájultan
esik össze. Francesca maga meséli el tragikus végű szerelmüket. Férje fivérével, Paoloval együtt
szerelmi lángra lobbantak egymás iránt. A férj bosszút állt rajtuk, s mindkettőjüket megölte. Ő a
testvérgyilkosok poklában van jelenleg.


Francesca ajkáról háromszor jajdul fel a szerelem szó,
hiszen ez volt csupán a bűnük. A költőt meghatotta a szerelmesek sorsa, együttérzett velük, hiszen
maga is érezte a szerelem gyötrő kínjait. A Pokol lakói tisztában vannak bűneik súlyosságával, egy
részük szégyenkezik, átkozza ostobaságát, de vannak olyan lelkek is, akik büszkén viselik sorsukat,
s a Pokolban sem adják fel gőgjüket. Dante a teológus tudásának mércéjével rangsorolja a bűnöket
és szabja ki az érte járó szenvedéseket. Rend és hierarchia uralkodik a Pokolban is. 14 fokozata van
például a csalásnak. A bűnösök a következő öt nagy csoportra oszthatók: mértéktelenek, eretnekek,
erőszakosok, csalók és árulók. A Pokol tornácán találkozik a kereszteletlenekkel, Vergiliussal,
Homérosszal, Horatiusszal, Ovidiusszal és Lucanusszal. A Pokol legmélyebb helyén, a Föld
középpontjában áll, félig jégbe fagyva a háromfejű Lucifer. Három szájával tépi a három legfőbb
árulót. Leginkább Júdást gyötri, ki Jézust árulta el. Másik két szájában szenved Brutus és Cassius,
Julius Caesar gyilkosai. Odüsszeusszal a rossz, hamis tanácsadók között találkozik. Odüsszeusz
bűnét (Trója elfoglalását a faló segítségével) meg sem említi: benne a világot megismerni vágyó
hőst csodálja. A költő ismeri a homéroszi eposz hősének tetteit, de most életének további sorsa és
halála érdekli. A történet: húsz évi távollét után Itáliába hazatérve Odüsszeusz képtelen volt élvezni
a jómódot, a kényelmet. Régi vágya a világ megismerésének óhaja újra útra kényszeríti. Az antik
felfogás szerint Herkules oszlopa Giblaltárnál a világ végét jelenti, azon túl tilos volt hajózni.
Odüsszeusz mégis túlmegy a szoroson és a Föld másik féltekéjére jut ki. Az a hegy, amit a
messzeségből megpillantottak, a Purgatórium hegye lehetett, oda azonban nem lehet élő embernek
tengeren eljutnia. Ezért pusztult el a viharban Odüsszeusz hajója.
Fő műve egyszerre összefoglalás és új kezdeményezés. Összegzi az egész középkor világképét, de
már nemzeti nyelven. Eszmerendszere keresztény, de az antik kultúrát is felidézi, s ily módon
előkészíti a reneszánszot. Középkori vonásai: számmisztika, bűnök igazságos elítélése, műfaj,
nyelve, a holt lelkek éreznek és mozognak. Reneszánsz vonás: beteljesült szerelem (Paolo és
Francesca), ókori irodalmi szereplők felvonultatása, Odüsszeusz megjelenése. Dante felismeri, hogy
olyan emberekre van szükség, akiknek tudásvágya van.

Dante : Isteni színjáték letöltése


Kidolgozott érettségi tételek magyar irodalom

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése